terug

Spoorlijn Dinxperlo - Varsseveld

Spoorlijn Dinxperlo - Varsseveld

Het verdwenen spoor

Op 30 november 1904 werd de spoorlijn Varsseveld - Dinxperlo geopend. De locomotief 'Bello' reed zesmaal daags tussen de Achterhoekse dorpen Varsseveld, Sinderen, De Heurne en Dinxperlo. Vanuit Varsseveld werd aangesloten op de spoorlijn Winterswijk - Zevenaar, waarmee Dinxperlo aangesloten was op het spoornetwerk. Bij het aanleggen van de spoorverbinding werd rekening gehouden met het mogelijk doortrekken van de lijn naar Isselburg aan de Duitse spoorlijn Empel - Rees - Bocholt - M√ľnster. Door gebrek aan belangstelling van Duitse en Nederlandse zijde is deze verbinding er nooit gekomen.

De spoorlijn was niet rendabel en in 1935 werd de spoorlijn door de staat genationaliseerd, waarmee een einde kwam aan het reizigersvervoer op de lijn. Tot juli 1942 heeft nog wel goederenvervoer plaatsgevonden, waaronder steenkool en grondstoffen voor de tapijtfabriek. In 1942 kwam hier ook een einde aan omdat de bezetter de rails en dwarsliggers konden gebruiken voor de oorlog. De spoorlijn is hierna niet meer opnieuw aangelegd.

Aan de Aaldersbeeklaan in Dinxperlo staat een monument, bestaande uit een stuk spoor, dat doet herinneren aan de spoorwegverbinding. In De Heurne staat tegenover het voormalige haltegebouw het monument 'Sporen in de Tijd'.

Info ReactiesFilm Wikipedia Streetview